31 Temmuz 2014 Perşembe

Okudum,İzledim,İnceliyorum : Oil! / There Will Be Blood (Kan Dökülecek)


Yönetmen:  Paul Thomas Anderson
Tür: Dram
Yapım: 2007
İmdb : 8,1

Öncelikle kitap hakkında bilgi vereceğim.Kitabına aşık oldum.Yazarı Upton Sinclair.Kitabın adı "Oil!" İmdb'de üst sıralarda görünce evde bulunan kitabı okumaya karar vermiştim.Daha sonra kitabı okumamı daha gerekli görmemi sağlayan olay ise çok sevdiğim Kürk Mantolu Madonna kitabının yazarı Sabahattin Ali'nin kitap hakkında 'Bu romanda olanların onda biri doğruysa namuslu insan mutlaka solcu olmalıdır.' sözünü duymam oldu.

Kitap gerçeklere dayanıyor ve 1900lü yılların ilk çeyreğinden geniş bir bilgi sunuyor okuyucularına.1. dünya savaşının bilmediğimiz yönleri,kapitalizmi bütün gerçekçiliğiyle gözler önüne sererken yine kapitalizme karşı şiddetlenen komünizm,bolşevizm ve sosyalizm akımlarını,grev,sınıf ayrımcılığı,para hırsı,sahte peygamberler,sosyete gibi o dönemin tüm sosyo-ekonomik yönlerini bize aktarıyor.Tüm bunları bir baba oğul ilişkisinden yola çıkarak yapıyor.

Dünyaya para sahiplerinin hükmettiği,demokrasinin geçerli olmadığını,seçimlerde bile büyük bir etkilerinin olduğuna şahit oluyoruz.İşçi sınıfının sürekli ezildiği ve kötü şartlara sahip olduklarını ancak güç sahiplerinin git gide onları daha da dibe ittiğini sinirlerimiz bozularak okuyoruz.





Ancak film tek bir mesaj üzerine gidiyor ; Hırs.En büyük gücün kendilerinde olmasını isteyen iki kişi yer alıyor.Biri dini kullanarak bunu yapmaya çalışan sahte bir peygamber -Eli- diğeri ise bir petrol patronu olan Daniel.Ancak filmle kitabın belki çok çok uzaktan alakası var denilebilinir.Bazı isimler bakımından benzeşiyor.Ancak kitabın baş karakterlerinin bile ismi aynı değil.Kitapta Bunny'nin-filmde H.W- yaptıkları oldukça etkileyici.Filmde ise H.W tamamen arka planda.Bu sadece 'hırs' üzerine gidildiği için belki de.Ayrıca kitap o kadar geniş konuya değinmesine rağmen filmdeki kadar agresif değil kesinlikle.Olanlar tüm gerçekçiliğiyle okuyucularına aktarılırken abartılarak anlatılmıyor.Bu da filme göre kitabın en az düzeyde agresiflik taşımasına neden oluyor.Ayrıca baba karakteri tamamen ayrı.Kitaptaki baba karakteri de para hırsıyla yaşayan bir adam ancak oğluna karşı tavırları bakımından tamamen ayrı.Yani kitapla film arasında güçlü bir bağ kurulmuyor.Bu da kitabı okuyanları hayal kırıklığına sürüklüyor.

Film kötü değil tersine gayet iyi bir yapım.Kitapla alakası olmaması ne yazık.Umarım bu harika kitabın daha iyi bir uyarlaması yapılır.Açıkçası baya baya hayal kırıklığına uğradım.Çünkü imdb'de üst sıralarda olması beni yanılttı.Oyunculuklar içe işliyor.Müzikler de iyi.Bu filmi değerli kılan oyunculuklar olmuş.Ne diyaloglar ne de konu değil kesinlikle o harika oyunculuklar.Daniel Day-Lewis bu rolüyle oscar almış zaten.Paul Dano inanılmaz.
Sıkıcı olduğunu düşünmüyorum hatta o oyunculukları uzun süre izlesen bile sıkmaz.Bazı sahneler akılda kalıcıydı.Ayin sahneleri özellikle.Filmin sonu hiç olmamıştı.Zorlama olmuştu.Oyunculuklar bakımından hiçbir aşırılık yoktu.Resmen rolü yaşıyorlardı.Ne harika diyebiliyorum ne de vasat.Zor yani.Belki kitabı hiç okumamış olsam bayılacaktım.Bilemiyorum.Sanki hırs abartılmıştı.

Bir diğer kazanımım kitabı okurken pek gözümde canlandıramadığım petrol çıkarma sahnelerini izlemiş olmam olabilir.Ki bu sahneleri belgesel tadında bulanlar genelde hoşlanmamış.Ama ben bayıldım.Çalışma koşulların ne kadar zor ve pis olduğunu gördük.İnsan hayatının ucuzluğuna bir kez daha şahit olduk.

Demem o ki kitap için puanım 10 üzerinden 10 iken film için 8 puan verebilirim.

Önce kitabı okumanız sizin yararınıza olacaktır.Kesinlikle insanın hayata karşı bakışını değiştiren bir kitap.

Görseller: 1 2 3 4 5 6

Daha önce okudum,izledim,inceliyorum bölümünde konuk olan bir diğer kitap-film: A clockwork Orange/Otomatik Portakal

2 yorum:

  1. hımmm yazarı biliyom ama filmi kitabı bilmiyom bi bakmalıyım demek ki :)

    YanıtlaSil
  2. Özellikle kitabı öneririm.Başları sıkıcı ama sonra etkiliyor. :)

    YanıtlaSil